Oefening voor zelfcompassie deel 2
 
Deel 2:
Nu je hebt geschreven over dit apect van jezelf waar je niet tevreden over bent, en de gevoelens die dat bij je oproept, is het de bedoeling dat je verder schrijft over hoe je deze gevoelens ervaart in je lichaam. Heb je bepaalde lichamelijke sensaties wanneer je denkt aan die kant van jezelf die je niet bevalt? Denk bijvoorbeeld aan spanning op de borst, een dof hoofd, spanning in de nek of schouders, een gevoel in je buik, opkomende tranen, enzovoort. Probeer nieuwsgierig te zijn naar deze gewaarwordingen. Kijk bijvoorbeeld of ze ‘vast’ zitten of in beweging zijn, of ze warm of koud zijn, scherp of dof. Probeer nu zo beschrijvend en neutraal mogelijk deze lichamelijke reacties op te schrijven, in enkele zinnen. Bijvoorbeeld: “Als ik denk aan mijn angst om te falen voel ik mijn maag in elkaar krimpen. Mijn spieren in mijn buik zijn gespannen en ik heb een onrustig gevoel in mijn hele buik, en soms voel ik tintelingen omhoog gaan naar mijn keel.” Als je geen lichamelijke reacties ervaart, probeer dan na te gaan of dit een soort algehele dofheid of leegheid is, of dat er echt geen enkele lichamelijke verandering is. Kun je geen enkele lichamelijke reactie bemerken, ga dan door naar het volgende onderdeel.
 
Als je klaar bent ga dan door naar Deel 3.
Home

Wat is zelfcompassie?

Drie elementen van zelfcompassie

Wat zelfcompassie niet is

Onderzoek/publicaties

Test je zelfcompassie

Oefening voor zelfcompassie

Het vergroten van je zelfcompassie

Workshop zelfcompassie