Oefening voor zelfcompassie deel 3
 
Deel 3:
Stel je nu een denkbeeldige vriend(in) voor die onvoorwaardelijk van je houdt, je accepteert zoals je bent, vriendelijk en zachtaardig is. Deze vriend(in) heeft in het verleden vergelijkbare ervaringen gehad als jij. Stel je voor dat die vriend(in) al jouw sterke en zwakke punten ziet, inclusief het aspect van jezelf waar je net over hebt nagedacht en waar je ontevreden over bent. De vriend(in) ziet jou volledig zoals je bent. Sta erbij stil dat deze denkbeeldige vriend(in) van je houdt en je accepteert precies zoals je bent, met al je onvolmaaktheden. Deze persoon heeft veel wijsheid en kent de beperkingen van het mens-zijn, en is vriendelijk en begripvol tegenover je. Hij/zij begrijpt dat je geworden bent zoals je bent door je hele geschiedenis en de miljoenen dingen die in je leven zijn gebeurd en die je hebben gemaakt tot wie je nu bent. Je familiegeschiedenis, je genen, je opvoeding, al je ervaringen in je leven – allerlei dingen die jij niet per se gekozen hebt en die vaak buiten je controle zijn gebeurd.
 
Schrijf nu een brief aan jezelf vanuit het gezichtspunt van die denkbeeldige vriend(in). Richt je aandacht op dat aspect waar het nu om gaat. Wat zou je vriend(in) tegen je zeggen over dat onderwerp dat je zoveel leed bezorgt? Als je denkt dat de vriend(in) voorstellen zou doen om iets te veranderen, vraag je dan af hoe hij/zij die voorstellen zou formuleren om compassie en liefde uit te drukken. Terwijl je aan jezelf schrijft vanuit het perspectief van deze vriend(in) is het belangrijk dat je de kernwaarden steeds in het oog houdt: acceptatie, zachtaardigheid, zorg en betrokkenheid bij jou zoals je bent.
Home

Wat is zelfcompassie?

Drie elementen van zelfcompassie

Wat zelfcompassie niet is

Onderzoek/publicaties

Test je zelfcompassie

Oefening voor zelfcompassie

Het vergroten van je zelfcompassie

Workshop zelfcompassie